Monday 15 September 2014

Baiknya Tuhan dan jahatnya aku

Assalamualaikum..

Memandangkan aku tengah goyang kaki, melepak dekat rumah ni. Maka terkeluar lah idea nak buat entry yang boleh mendatangkan manfaat untuk nusa dan bangsa ni.

Cewahh.

Haa.. kali ni nak bercerita pasal baiknya Tuhan (ALLAH) dan jahatnya aku.

Sel-sel otak ayuh berhubung dan marilah memerah keringat untuk siapkan entry ni. Haha

Sometimes pernah tak kau duduk sejenak dan fikirkan berapa jahatnya kau pada hari tu?

 syaitonirrajim ni ada janggut sejemput.
 
Selalu? Tak pernah?

Ke selalu ko just fikir betapa baiknya kau pada hari itu?

Ok jawapan jujur dari aku, aku fikir both. Pehal nak fikir pasal kebaikan je, its no worth la. Hati boleh jadi riak takbur.

Aku malas nak fikir kebaikan yang aku buat sebab sometimes ikhlas tu ada tapi jauhhh. Haha

How ehh people perwatakan dia sangatlah baik? Sesuci malaikat. I wish I can be them.

Banyak nya perkara suu' (buruk) dan lagha yang aku buat setiap hari. Hmm mesti berat je buku catatan bahu sebelah kiri aku kan?

Kalau buat jahat, memang bersungguh aku buat. It's not 'jahat' like merompak, merokok, menipu and so on. I'm just bit of Nakal.

But sometimes people still considered me as 'BAIK'..Perghh ni mesti tak tau term 'baik' tu macamana ehh? LOL

Kalau la dosa tu seperti tahi yang terselit di muka, hmm pasti jelas la muka aku yang paling kotor.

Some people just consider baik tu by physical appearance. Bertudung labuh litup, baik. Berkopiah berserban, baik.

I am strongly not agree with that!

Sebab aku tau, even berstongan, berstokin sekali pun. Deep inside, you still got an evil side right?

Uhuk. Terbatuk.

It's same goes like me. Hari-hari dok terkenang dosa/keburukan yang dibuat, tapi still tak insaf. Then keep repeating benda yang sama. Huh.

Sebagai contoh, menyakitkan hati orang lain. Sometimes cakap main lepas. Sampai terlupa ada orang terkecik hati. Pastu selfish (sometimes). Mengumpat. Hmm banyak sebenarnya bad habits.

Tapi jahat-jahat macam ni pun Allah still nak tolong. Allah still melindungi aku dari bahaya. 

Makbulkan plan aku nak escape dari matrik. Eh? I work hard tau nak balik ni. (with permision actually)

Gedebuk!

Tumbuk je diri sendiri. Sebab selalu menzalimi diri sendiri. Buat benda tak fikir panjang. Baik buruk sesuatu benda.

Banyak sangat kebaikan Allah dah hulur. Tapi dalam sehari tu ntah ada ntah tak ucap Alhamdulillah.

Sebenarnya aku memang terkesan dengan pertolongan Allah time aku nak balik rumah hari Jumaat lepas. Aku dengan Jauna (roomates) memang gamble je nak balik. Tiket bas langsung tak beli. Sebab ingatkan tak dapat balik. Last minute baru dapat permision balik.

Penuh ranjau dan duri la sepanjang perjalanan balik tu. Dengan first time nya balik Shah Alam naik bas pergi TBS. Pastu sebenarnya taktau pun kena transit dekat KL Sentral. Punya la noob.

Sebaik ada sorang hamba Allah (perempuan) ni yang tolong kitaorang. Memang rasa nikmat turun dari syurga. Dengan perempuan tu la kitaorang bergantung harap.

Sedih pulak bila teringat. Sob sob. Ni aku cite sesimple mungkin. Ye la kalau tulis panjang-panjang pun ntah ada orang nak baca atau tidak.

*aku lupa nama perempuan tu apa. Dia study dekat Uitm Lendu.

Dia cakap muka aku familiar, aku pun cakap muka dia familiar. Rupanya dulu kitaorang tuisyen Delta time SPM.

Aku kan sebelum jumpa perempuan tu, tak henti baca surah Al-Insyirah supaya dipermudahkan segala urusan.

Hmm ni la manusia. Beria doa bila ada kesusahan je~

Alhamdulillah kitaorang selamat sampai Shah Alam.

Bila dah letak je punggung kat kereta. Perghh rasa segala bebanan hilang begitu sahaja.

Rasa macam nak pi habaq kat seantero dunia, happy dan syukur gila bila kaki jejak rumah.

Ni je la cite ringkas, baiknya Allah dekat aku.

Thank Allah. You sent that girl. 

And thank girl. You helped us a lot. Appreciate most.

Last but no least, I may not be perfect but kalau benda baik..tak salah kan kalau nak share?

2 comments: